Buku  di atas adalah nukilan Allahyarham Pak Wa...
Buku berkaitan dengan Selawat Nabi. Semoga pembaca dapat manfaat dari buku ini dan semoga manfaat itu menjadi amal jariah buat allahyarham, Al Fatihah...

BAGINDA ZAHARUDDIN @ PANGLIMA HITAM

Demikianlah namanya yang tersiar di dalam berita suratkhabar. Baginda belayar ke Bandar Melaka dengan keluarga dan rakan rakan. Tujuanya untuk bersama-sama dengan penduduk Melaka menunaikan Haji ke Mekah.
Baginda singgah di Padang Muar, lalu menemui orang kaya Bauk namanya. Dalam pertemuan ini orang kaya Bauk meminta kerjasama Baginda Zaharudin untuk menghapuskan lanun-lanun di Selat Melaka dan mereka berjaya melakukanya.
Maka kedengaranlah olehnya di sebuah pulau didiami oleh seorang Tok Alim yang luas pengetahuanya di dalam bidang agama. Kemudian Baginda meminta izin untuk tinggal bersama-sama untuk mendalami ilmu agama. Di dalam ketika itulah Baginda telah mendirikan rumahtangga dengan anak gadis Tok Alim itu.

Pada satu ketika, Baginda dan rakan-rakanya pergi memancing ikan dengan menggunakan perahu kecil dan tidak membawa apa-apa senjata sekalipun. Tiba-tiba mereka itu dikepong oleh saki baki lanun-lanun itu dengan menyeru supaya menyerah diri. Tetapi sebagai seorang Panglima pantang menyerah sebelum ajal lalu perahu mereka dilanggar oleh perahu lanun yang lebih besar perahunya tersebut bertalu-talu sehingga tenggelam. Salah seorang dari rakan Baginda terselamat lalu memberitahu penduduk Kampung Sakai.
Orang kaya Bauk dan orang-orangnya pergilah ke pantai tetapi hanya dapat melihat mayat-mayat itu hanyut dibawa arus ke tengah dan tidak dapat ditolong kerana hari sudah malam.
Setelah beberapa hari barulah dapat ditemui mayat yang tersangkut pada pohon kayu tuak, kayu yang kebiasaanya dibuat gasing. Yang anehnya mayat itu tidak berbau busuk dan reput seolah-olah kematian baru saja berlaku. Salah satu dari mayat tersebut dikenali sebagai mayat Baginda Zaharuddin. Maka mayat Baginda menjadi misteri kerana kematianya itu dengan mempunyai lidah yang panjang, hitam dan berbulu pula. Baginda dimakamkan di tanah perkuburan Parit Sakai.
Makam itu dianggap oleh penduduk situ Makam Panglima Lidah Hitam. Makam itu masih dijaga oleh pihak dari Muzium Negara dan dikelilingi oleh pagar berduri. Umur Baginda tatkala itu 37 tahun. Tujuan sebenarnya hendak menemui orang kaya Kelang untuk bersama-sama menunaikan Haji di Mekah.
Paling akhir anak cucu Baginda Zaharuddin datang ke Tanah Melayu pada tahun 1928. Namanya ialah Abdul Molok Idham dan meninggal dunia tatkala berusia 77 tahun pada tahun 1980 dan dikebumikan di Ipoh, Perak.
Allahyarham cicitnya inilah yang membawa pengetahuan SSL ini. Ini bermula di negeri Perak yang ahlinya lebih kurang 10,000 orang. Banyak ditubuhkan sehingga ke Muar. Pendek kata Allahyarham Baginda Zaharuddinlah sebagai pelopor SSL ini.
Maka sebagai mewarisinya ialah cicitnya sendiri yang menyambung perkembangan SSL ini di seluruh Malaysia sehingga kehari ini. Patah Tumbuh, Hilang Berganti. Berita ini dari Tuan Haji Saad Haji Dahlan.